پاسخ به سوال در مورد توصیه ها
سوال:
با عرض سلام و احترام.آیا این که شما می فرمایید بانوان به علت مسئله شرعی چله زیارت عاشورای حاج آقا رو میتوانند در ۲۰روز یا کمتر با تقسیم تعدادها بخوانند فقط توصیه جنابعالی است یا اینکه بزرگان دیگر هم زمان قبل از شما این شیوه رو برای چله زیارت عاشورا توصیه می کردن؟
۲)و آیا صرف چهل بار خواندن زیارت عاشورا (با تمام لعن و سلام) بدون گذرندان چهل روز مثلا همان ۲۰ روز یا کمتر بین بزرگان مرسوم بوده و یا به عبارتی دیگه این شیوه قبلا کاربرد داشته ؟
۳)در پاسخ های شما به سؤالات جایی خواندم که فرموده بودید صرف شنیدن غیبت در صورت عدم تمایل به شنیدن آن و وانمود به این مسئله و یادفاع از غیبت شونده گناه محسوب نمیشه ولی در جایی دیگه فرموده بودید شنیدن غیبت در زمانیکه تمایلی به شنیدنش هم نباشد براصل چله لطمه میزند،بدین منظور برای بنده جمع این دو پاسخ تقریبا نامفهوم است،میشه یه توضیح مختصری راجع به گناه غیبت در زمان چله مذکور بفرمایید؟
بسیار ممنون از توصیه ها و راهنماییهای شما

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله ،

  1. این یک مشکلی است که برای آن باید یک راه حل یافت یک فرقش این است که شما به جای 40 روز 20 روز بخوانید و یک فرض هم این است که نائب بگیرید . در زمان حاج آقای حق شناس ( ره ) ما از ایشان نپرسیده بودیم .
  2. این مساله قبلا اصلا مطرح نشده بود آن ها که می خواندند همه مرد بودند و این مشکل مورد سوال قرار نگرفته بود .
  3. اگر کسی بتواند به درستی از غیبت شونده دفاع کند به چله لطمه ای نمیزند . کسی در ایام چله و سایر ایام عمر نباید غیبت کند ، غیبت از گناهان کبیره است .
ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای