زمینه رسیدن به کمال در تمام دورانها
زمینه رسیدن به کمال در تمام دورانها

سلام علیکم با توجه به آیه شریه الیوم اکملت دینکم و خاتمیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که ملازم با اکمال دین می باشد نقیض این قضیه میشود عدم اکمال دین در غیر این روز ؛وبا توجه به اینکه همه انسانها از زمان حضرت آدم الی زمان پیامبر بر فطرت الهی خلق شده اند و برای تکامل نیاز به دین الهی دارند اگر دین اسلام که دین همه انبیاء و رسولان الهی بوده تا قبل از پیامبر اکرم ناقص بوده بنا بر این اشکال میشود که

1-خداوند متعال نسبت به اقوام گذشته بخل ورزیده

2-انسانهای گذشته حتی رسولان و انبیاءاز دین کامل برخوردار نبوده و تکاملشان ناقص بوده.و شاید بتوان گفت این کلام منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل ناظر بر این مطلب باشد.البته باز هم جواب از اشکال اول داده نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

علیکم السلام و رحمة الله

دین خدا در طول تاریخ به سوی کمال رفته و هر روز کامل تر شده است، همانطور که انسان ها هم در سیر تاریخ زندگی خودشان هر روز به کمال نزدیکتر شده اند. ادیان لباسی بوده بر قامت انسان ها و هر چه انسان در عقل و فهم بالاتر می رفته دین کاملتری برای او نازل می شده است، و در آخرین بار نزول دین خدا - اسلام محمدی - این لباس به قامت انسان تطبیق کامل پیدا کرد : " و اقم وجهک للدین فطرة الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم " 30 / روم پس روی خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن. این فطرتی است که خداوند انسان را بر آن آفریده دگرگونی در آفرینش نیست. این است آئین استوار. بنابراین بخلی در مبداء فیض عالم نبوده و هر چه مقدور بشر بوده و هر چه مردم تاب تحمل آن را داشته اند و هر مقدار در انسان ها قابلیت وجود داشته است از آسمان معارف و احکام نازل شده تا اینکه به اسلام محمدی می رسیم که در آن تبیان همه چیز آمده است و هر چیز لازم برای کمال بشری نزول یافته است. در هر دوره اگر انسان آنچه در دستورات شرع زمان خودش وجود داشته عمل می کرده به کمال ممکن می رسیده است و قرآن از اولیاء خدا یا "سابقین" در دوران گذشته از اسلام و بعد از آن سخن گفته است، و اینها همان کسانند که به کمال رسیده اند.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای