توبه از گناه استمناء
توبه از گناه استمناء

با سلام خدمت استاد ارجمند

با گشتی در قسمت پرسش و پاسخ سایت، سوالات بسیاری از کاربران جوان و نوجوان را مشاهده کردم و به همراه آن پاسخ های ارزشمند استاد رامطالعه نمودم.

اینجانب سالها پیش به  گناه استمناء مبتلا بودم و بحمدلله چند سالیست که عادت به این عمل ناپسند ترک شده است و سعی بر این بوده که دیگر برنگردم. در مورد این عمل قبیح، در برخی متونات اسلامی و روایات، عقابهای بسیار عظیم و الیمی در دنیا و اشدّ آن در آخرت بیان شده است؛ از جمله آن: از حضرت صادق علیه السلام نقل است که ایشان فرموده اند من با انجام دهنده ی این گناه هم سفره نمی شوم (پس توسلات ما چه میشود؟!؟) یا اینکه از حضرت علی علیه السلام نقل است که به جوانی که این کار را انجام داده بود ابتدا با شلاق به دستش زدند تا سرخ شد و سپس از مال بیت المال برایش همسر پیدا کردند؛ و دیگر از آن محروم شدن از نگاه رحمت خداوند در روز قیامت؛ و ملعون خدا و فرشتگان و همه مردم شدن؛ و بسیاری روایات دیگر. حقیر داغ این گناه را به تعداد زیاد در پرونده ی خود دارم و برخی وقت ها که می نگرم می بینم که این گناه قبیح و گناهان وابسته به آن (از جمله نگاه به نامحرم و فیلمها و عکس ها) در دوران نوجوانی روح بنده را خراشیده و پاره پاره کرده است و دقیقاً این مطلب را حس می کنم. حال سوال من این است که برای امثال این بیچاره ی عاصی،

 1) بدبختی آخرت و روز قیامت خود را چه کنم؟ چگونه رحمت خداوند را برای خود بازگردانم؟

 2) توسلات به ائمه علیهم السلام چه می شود؟ چگونه با علم آنها به قبح عملی که من مدتها انجام می دادم، و با کدام آبرو از ایشان درخواستی داشته باشم؟

 3) برای برطرف کردن تأثیرات منفی این گناه در روح خود و از بین بردن آن و معالجه ی باطن و حرکت به سمت جلو در مسیر رضای خداوند چه کنم؟

 4) دیگر مورد ناگرانی شدید این حقیر، قضیه ی داستان حمام منجاب منقول از مرحوم آیت الله حق شناس است. متاسفانه تکرار این عمل زشت در مدت سالها و حواشی آن، یک سری فتنه های درونی را در درون انگیخته است. چگونه از اینکه این فتنه ها در لحظه ی مرگ باعث عاقبت به شری نشوند چه کنم؟

با عرض پوزش بابت تصدیع اوقات ارزشمند استاد گرامی، از شما تقاضا و تمنّا دارم پاسخ این سوالات را، مانند بقیه ی پرسش هایی که در سایت دیده ام، کامل و جامع بفرمایید که ان شاء الله دچار خزی در دنیا، لحظه مرگ و آخرت نشویم. همچنین دعا بفرمایید که خداوند این شرور را از سر ما رفع نماید. اجرکم عند الله

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله

گناه استمناء گناه بدی است و اصل مردانگی و انسانیت آدمی را خدشه دار می کند اما در هر صورت توبه برای حل مشکل گناهان، راهی است که خدای متعال قرار داده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرموده است موفق ترین شفیع است : لا شفیع انجح من التوبة(تحف العقول/93 امالی صدوق/193 بحارالانوار 6/19) و اگر آدمی توبه را در اختیار دارد یعنی می تواند توبه کند که البته تا زنده است می تواند - دیگر غمی و یا نا امیدی نباید داشته باشد. حداقل توبه این است که شخص از گناه بخاطر گناه بودن آن دست بر دارد و اینکار را شما کرده اید و اگر مرحله بالاتر آن یعنی پشیمانی و ندامت هم برای شما پدید آمده باشد کاملاً امیدوار باشید که خدای متعال شما را بخشیده است، و اگر توبه شما قبول شده و در نتیجه بخشیده شده باشید از آنجا که خداوند متعال توبه کنندگان را دوست می دارد : ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین(قرآن،سوره بقره/222) شما را دوست داشته و اگر دعا کنید و توسل کنید دعا و توسل شما مقبول بوده وشنیده می شود.

بنابراین اگر توبه بدرستی انجام شده است (به دو وجهی که اشاره شد) تاثیرات منفی گناه بر طرف شده است : التائب من الذنب کمن لا ذنب له، و دیگر نگرانی نباید باشد.

و ثانیاً ادامه گناه و مداومت بر گناه است که عاقبت به شری می آورد که اینهم بفضل الله از میان رفته وانشاءالله باز نمی گردد.

و ثالثاً : البته آدم گناه کرده و حتی آدم گناه نکرده از عاقبت خود باید هراسان باشد: لایزال المومن خائفا من سوء عاقبتة

رابعاً : روزه مستحبی و بیداری سحر و استغفار در آن وقت فتنه های درونی را بمدد خدا معالجه می کند البته استغفار با توجه و زیاد

خامساً : دست بدامان ولی زمان،و امام عصر علیه افضل التحیة و السلام بشوید که درمان همه دردهاست.

والسلام موفق باشید و در راه درست پایدار بمانید.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای