عاشورای شمسی
عاشورای شمسی

سلام علیکم از نظر حضرتعالی برگزار کردن مراسم عاشورای شمسی صحیح است ؟وظیفه ما نسبت به این نو آوری در دین چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله،

اگر آشنا باشید می دانید مسئله عزاداری حضرت حسین علیه السلام تقریباً در تمام سال انجام می شود- جلسات هفتگی- دهه های سخنرانی – جلسات دعای کمیل و ندبه و امثال اینها بنابراین یک روز بر این جمع افزوده شدن مشکلی بوجود نمی آورد اما مهم این است ائمه دهه اول ماه محرم را ایام عزای حضرت حسین علیه الصلوه و السلام دانسته اند و خصوصیات مختلف آن را مشخص کرده اند. همه چیز عزاداری از جانب ائمه اطهار علیهم السلام معلوم و مشخص شده است و این نشان می دهد که رضای خدا و ائمه به این جور عزاداری در این زمان مشخص است نه چیز دیگر لذا بزرگان علماء با اینکار مخالفت فرموده اند:

آیت ا... صافی حفظه ا... فرموده اند:
اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم عزاداری و تعظیم شعائر حسینی برقرار می شود، همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است و منشأ آثار و برکات عظیمه می باشد.

آیت ا... مکارم شیرازی حفظه ا... فرموده اند:
«
اخیراً برخی ها نغمه یی ساز کرده اند و گفته اند که ما می-خواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به سالار شهیدان به این فکر افتاده اند که در ماه های شمسی عاشورا بگیرند اما یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم (علیهم السلام)، عاشورا را در ماه قمری بیان کرده اند و این روز را عزاداری می کردند و ثانیاً این کارها از ابهت و شور عاشورا می کاهد.» و البته باید بدانیم که در ایران تا عصر قاجار تاریخ قمری برقرار بوده و اولین بار بدستور رضاخان تاریخ شمسی در ایران رسمی شده است. ما به این مسئله کمک نکنیم
.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای