پاسخ به سوال در مورد مسائل اعتقادی
سوال:
با سلام. چرا شرک بزرگترین گناهه؟ چندی پیش به طور اتفاقی با این جمله از نیچه برخوردم: عجب! خدایی که انسان ها را به شرطی دوست دارد که به او اعتقاد داشته باشند و آدمهایی را که به این عشق و دوستی اعتقاد ندارند با نگاه های غضبناک و تهدیدآمیز می نگرد!عجیب است! زیرا احساس قادر مطلق ،یک عشق قراردادی و مشروط است! عشقی که حتی نتوانسته است بر احساس عزت و سربلندی و روحیه کینه توزی غلبه کند. می دانم که جواب دارد ولی من نتونستم جواب رو پیدا کنم.لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ:
حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله، خدای متعال خدای رحمان و خدای فیاض است. رحمت رحمانی و فیض او مطلق است علی الاطلاق است و هیچ قید و شرط ندارد. بدین جهت او همه مخلوقات و همه انسانها را دوست دارد و همه را مورد مرحمت دارد و فیض او به همه و همه می رسد. اما رحمت رحیمیه او مشروط است به کسی که به او ایمان داشته باشد. کسب این رحمت نیاز به عمل دارد و نیاز به زحمت دارد. نیاز به لیاقت دارد.
بعنوان مثال شما در یک کشور زندگی می کنید که دولت و حکومت آن کشور باید وسائل زندگی مردم خودش را فراهم کند. از جمله نیازهای فرهنگی و نیازهای بهداشتی و وسائل حرکت عمومی و امثال اینها دولت وظیفه دارد برای همه شهروندان خود اینکارها را بکند و می کند. این رفتارها نظیر رحمت رحمانیه است که بدون هیچ چشم داشت شامل حال همه می شود. اما آیا شما می توانید بگویید چرا وزارت علوم به همه جوانهای کشور دکترا در فیزیک یا طب نمی دهد. آخر ممکن نیست اینکار احتیاج به زحمت و مرارت درس خواندن دارد و شما نمی توانید بگویید چرا به همه دکتری نمی دهند و چرا به همه حقوق ماهیانه میلیونی نمی دهند. آخر ممکن نیست نیاز به کارهای تخصصی بالا دارد.
به خدای متعال اعتقاد داشتن بمعنای قبول واقعیات جهان است. جهان مسیحی که نیچه در آن زندگی کرده است به خدایی اعتقاد دارند که سه است و یکی است و یکی است اما سه است و با خدای واقعی جهان فرق دارد. خدای واقعی واحد احد است خالق جهان است. طراح جهان است. اداره کننده همه چیز جهان است. رازق جهان است. ذره ذره در جهان تحت اراده او بوجود می آید و زندگی می کند. اگز نازی کند برهم فرو ریزند قالبها چنین خدایی را نشناسی به مهمترین حقایق جهان پشت کرده ای بنابراین اگر حقایق جهان به او پشت بکند چه مشکلی وجود خواهد داشت. آیا شایسته نیست جهان با او بی مهری کند به او خشم بگیرد؟

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای