پاسخ به سوال در مورد مسائل شرعی
سوال:
با عرش سلام خدمت آیت الله جاودان
با توجه به نزدیک شدن به ایام نهم ربیع و هفته وحدت خواهشمندم به سوالات ذیل پاسخ دهید:
سوال 1: با توجه به احادیث معصومین راجع به لعن کردن آیا خود حضرات معصومین (علیهم السلام) به مساله وحدت و مخالفین مذهب توجه نداشتند؟ این دسته از روایات چگونه با روایاتی که در مورد ارتباط نزدیک داشتن با برادران اهل سنت است، قابل جمع می باشد؟ مثلا دركافى ج 2 ص 636 مى‏نويسد: به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفتم: ما شيعيان در معاشرت با اقوام و عشيره خود و معاشرت با ساير طبقات مردم كه در سلك مذهب ما نيستند چه وظائفى داريم؟ ابو عبد اللَّه گفت: به رهبران خود بنگريد كه مقتداى شما هستند و با مردم به همان گونه معاشرت كنيد كه رهبران شما معاشرت مى‏كنند: بخدا سوگند كه رهبران شما از بيمارانشان عيادت مى‏كنند، از جنازه‏هايشان تشييع مى‏كنند، در محضر قضاتشان حاضر مى‏شوند و شهادت مى‏دهند. امانت آنان را نگهدارى مى‏كنند و باز پس مى‏دهند.
سوال 2: آیا لعن نکردن علنی از باب ثانوي يعني از اين جهت كه باعث دشمني و تفرقه مي گردد و آب ريختن به آسياب دشمن است، ممنوع مي گردد؟ اصلاً آیا در تعالیم دینی دستوری مبنی بر اظهار علنی تبری وجود دارد؟ یا تبری امری است درونی و قلبی؟
سوال 3: لعن کردن در هر یک از حالات زیر چه حکمی دارد؟
الف) لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) با بردن اسم در خفا و به تنهایی
ب) لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) بدون اسم بردن در خفا و به تنهایی
ج) لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) با بردن اسم در آشکارا و بطور علنی
د) لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) بدون اسم بردن در آشکارا و بطور علنی
سوال 4: فرق بین لعن با سب و شتم چیست؟
از خداوند متعال موفقیت روزافزون شما را خواستارم.

پاسخ:

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند : سلام عليكم و رحمة الله ،

نهم ربيع مدتهاست كه گذشته است و اين سوال شما اينك روبه روي من است. ائمه به شرائط زمانه خودشان آگاه تر از هركس بودند و شرائط را مراعات مي كردند لذا روايتي كه نقل كرده ايد و نظاير آن مي تواند صحيح باشد.

1-هيچگونه توهين و سب لعن علني جايز نيست

2- تبري يك امر واقعي و قلبي است و بايد نسبت به دشمنان خدا و رسول و ائمه وجود داشته باشد. تبري جزء ايمان است. هل الدين الّا الحبّ و البغض و بدون آن ايمان ناقص بوده و يا اصلا وجود ندارد.

نسبت به مسائل بعدي به مرجع تقليدتان مراجعه كنيد.

سب و شتم به ناسزا گفتن است. ياران خاص اميرالمؤمنين عليه الصلوة والسلام در جنگ صفين چيزهائي درمورد معاويه مي گفتند امام در خطبه 206 در اين زمينه به آنها تذكراتي دادند مراجعه كنيد.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای