شب قدر و نزول قرآن
شب قدر و نزول قرآن

با عرض سلام خدمت استاد محترم

1- آیا ترتیب قرارگیری سوره های قرآنی، در کتاب آسمانی قرآن، بر اساس زمان نزول آنهاست؟ 2- آیا منظور از شب قدر که شب نزول قرآن است، شبی است که نزول قران به پایان رسیده است؟ (آیا شب نزول آخرین سوره یا آیات قرآنی است؟) لطفاً در رابطه با معنا و مفهوم این شب بلند مرتبه، بنده را راهنمایی فرمایید. با تشکر

حجت الاسلام و المسلمين جاودان فرمودند:

علیکم السلام و رحمة الله

1 - ترتیب قرار گرفتن سوره های قرآن بر اساس زمان نزول آن ها نیست بلکه بعد از نزول به دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به ترتیب فعلی تنظیم یافته است.

2 - منظور از شب قدر یک شب از یک ماه رمضان عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. در آن شب حقیقت نوری قرآن بر قلب مبارک پیامبر اکرم نازل شده است نه الفاظ و عبارات و این الفاظ و عبارات در طول بیست و سه سال، سال های پیامبری ایشان نزول یافته اند. شب قدر ، شبی از شب های ماه رمضان در هر سال است که در آن تقدیرات بندگان از حیات و ممات، مریضی و سلامت ، ثروت و بی نیازی یا فقر و... معین می شود. و این تقدیرات بر امام هر عصر نازل می گردد و این جهت اول اهمیت این شب است و جهت دوم اینکه قرآن به حقیقت و واقعیت نوری خودش بر پیامبر اسلام نازل شده است . پس خلاصه جواب شما اینست که شب قدر شبی است که تقدیرات زندگی ما در آن مشخص و معین می شود و اگر آن شب را به دعا و تضرع و عبادات و اعمال خیر بگذرانیم می تواند در تقدیر ما موثر باشد.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای