معرفت و محبت
معرفت و محبت

با سلام خدمت حضرت آقاي جاودان با عرض ادب و احترام دو سوال از محضرتان داشتم

اول اينكه مدتي است كه سعي دارم اعمال عبادي را از روي اشتياق و محبت و عشق به حق تعالي انجام دهم اما هر چه سعي مي كنم بعد از چند روز مجددا اعمال عبادي شكل عادت به خود مي گيرد و با كراهت و سستي انجام مي شود ، طبق پرس و جويي كه كردم به اين نتيجه رسيدم كه معرفت محبت مي آورد و محبت هم معرفت اما نمي دانم كه چرا معرفت به حق تعالي و خواندن و شنيدن دلايل يگانگي و رحمت و ... حضرت حق برايم محبت ايجاد نمي كند كه اين محبت موجب شوق و شعف براي عبادت شود از حضرت عالي درخواست دارم كه بنده را در يافتن راهي براي كسب محبت چه به حضرت حق و چه به ائمه اطهار و به خصوص وجود امام زمان (ع)‌ ياري نماييد .

و دوم اينكه مدتي است اين سوال برايم ايجاد شده كه آيا خريد لوازم جديد براي منزل و يا اتومبيل مجهز تر با وجود داشتن اتومبيل خرج اضافي و اسراف محسوب مي شود يا جهت رفاه اهل منزل حتي كار نيكويي نيز مي باشد ؟ با تشكر و التماس دعا

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله سلامت و سر بلند باشید.

همانطور که خودتان گفته اید معرفت محبت می آورد و محبت حرکت و سعی بدنبال دارد. اما معرفت، معرفتی نیست که از طریق کتاب بدست می آید بلکه این معرفت که بوجهی ممکن است آن را ایمان و یقین نیز نامید از راه عمل منظم و پی گیر حاصل خواهد شد. قرآن می فرماید: «آگاه باشید که بر دوستان خدا نه بیمی هست و نه آنها اندوهگین می شوند. همانان که ایمان آورده و پرهیزگاری ورزیده اند» به مرتبه اولیاء و دوستان خدا رسیدن لازمه اش ایمانی است که از عمر دراز در پرهیزگاری گذراندن بدست می آید. این ایمان، ایمان تازه ای است که از عمل دراز مدت به تقوی حاصل می شود نه از کتاب و استدلال وحرف. پس اگر محبت و شوق می خواهید باید از ترک گناه شروع کنید و هر روز آن را مستحکم تر کنید. بیداری شب داشته باشید و هر شب آن را قوی تر کنید تا شاید خداوند مرحمت کند و نوری بتابد، و مشکل شما حل بشود.

سوال دوم: اگر کسی تنها در بند حلال و حرام است، توسعه زندگی با پول حلال مشکلی ندارد، بالخصوص وقتی که در جهت رفاه اهل منزل باشد. اما از نظر اخلاقی بایستی حد لزوم را در نظر گرفت و بیشتر از حد لزوم دیگر عمل، اخلاقی نخواهد بود.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای