کوتاهی در امر به معروف و نهی از منکر
کوتاهی در امر به معروف و نهی از منکر

سلام علیکم

میخواستم بدانم در حوادث جدید که تا بحال پیش نیامده یا شاید از روی سستی به دانستن مسائل اقدام نکرده ایم ، چگونه امر واجب را تشخیص داده و عمل کنیم؟
مثلا مردی در خیابان زنی را کتک میزند ، چگونه وظیفه خود را در قبال این مساله پیدا کرده و به آن عمل کنم؟( در مثال یاد شده مطمئنیم که به هر دلیل کتک زدن امر شایسته ای نیست).ضمنا گاها میان واجب بودن یا حرام بودن گیر میکنم،فرض کنید پدر ( خدای نکرده) به خواهر من که نامش زهرا است بد صحبت کند و با عصبانیت برخورد کند، وظیفه من اینجا چیست ، چگونه تذکر دهم؟یک مورد را که واقعا برایم پیش آمده ذکر میکنم:
گاها در خیابان افراد بی حیا و بی شرمی هستند که به نوامیس مردم بی احترامی میکنند ، از سخنان ناهنجار و حرکات ناشایست تا ...
وظیفه ما در قبال این افراد چیست؟
ضمنا من که همین طوری تو انجام واجبات و محرمات لینگ میزنم، آیا اصلا درسته که امر به معروف کنم!؟

از اینکه وقت خود را به پاسخ به سوال من اختصاص میدهید متشکرم.
التماس دعای شدید×

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:
سلام علیکم و رحمة الله
اولا اگر کسی در زمینه هایی کوتاهی کند اما می تواند در جایی امر به معروف و نهی از منکر کند باید بکند و گرنه اینهم یک گناه دیگر به گناهانش افزوده می شود.
ثانیا بکوشید مسئله بدانید و بطور جدی رساله بخوانید. استفتائات ببینید. بعد از خواندن اینگونه کتابها که در دسترس است . نمونه هایی که پیش آمده یا احتمال دارد پیش بیاید از مرجع تقلیدتان سوال و استفتاء کنید و مسائلی که نمی دانید اگر امکان احتیاط وجود دارد، احتیاط بکنید و اگر مکان ندارد متوقف باشید تا مسئله آن را بپرسید.

ارتباط با ما
[کد امنیتی جدید]
چندرسانه‌ای