أعوذ باللهِ من الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِم مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیة اللهِ فِی الأرَضین أرواحُنا وَ أرواحُ العالمینَ لِترابِ مَقدَمِهِ الفِداء وَ لعنة الله عَلی أعدائِهم أجمَعین إلی یَوم الدّین
ما یک امام زنده داریم، امام ما است و زنده است. وظیفه ایشان است که در تمام لحظات به یاد ما باشد. زیرا امام است و باید به یاد مأمومش باشد. اگر ما در هیچ یک از لحظات شبانه روزمان به یاد ایشان نباشیم، عرض ارادت نکنیم، کوچکی نکنیم، کرنش نکنیم، براي ایشان دعا نکنیم، خیلی بد است.
مطلب دیگر که بسیار عرض شده و حرف اصل الاصول ماست، این است که کارهای خوب بدون پرهیز، ثمر نمیدهد. شما بهترین کارهای ممکن را هم انجام بدهید، اما اگر در کنارش گناه باشد تخریب میشود. کار خوب تخریب میشود. یک کسانی هشت سال در حال جهاد بودند. حالا بگویید شصت سال. با وجود اینکه عمل خیلی قیمتی است و جزء اعمالی است که بسیار با ارزش است، اگر در کنارش گناه باشد، تخریب میشود. یک مردانی بودند، اگرچه همیشگی نبودند، اما یک زمانی بودند که اینها امر به معروف و نهی از منکر میکردند. الان در زمان ما دیگر مردش نیست. ساعتهای زیادی به محض اینکه برخورد میکردند، امر به معروف و نهی از منکر میکردند. خب این خیلی قیمت داشت. حالا من عرض میکنم، از هر نمازی بهتر بود، برای او از هر روزهای بهتر بود. امر به معروف و نهی از منکر عمل بسیار با ارزشی است. البته به شرطی که درست و معقول و صحیح و طبق ضوابط باشد. اگر باز خود او در کنار کارهایش گناه کند ساختمان به این خوبی را خراب میکند. یک ساختمان از جواهر ساخته، یک قصر ساخته اگر در کنارش گناه کند، بالخصوص اگر بیباک گناه کند، یک گناهی را بیباک انجام دهد، این قصر را خراب میکند.
در قیامت برای انسان حوادثی پیش میآید، این جمعیتی که من میبینم و شما که مرا میبینید، نه من و نه شما، هیچ کدام برای برخورد با آن حوادثی که در قیامت پیش خواهد آمد، آماده نیستیم و توانایی آن را نداریم.
در آیه 30 سوره مبارکه یس میفرمایند: يَا حَسْرَة ًعَلى العِبَادِ مَا يَأتيهمْ مِنْ رَسُول إِلا كَانوا بِهِ يَستهْزئونَ وای حسرت بر بندگان ما که هر وقت پیغمبری برایشان آمد آنها مسخره کردند. بعد میفرماید ما برخی از امتهای گذشته را هلاک کردیم. در وصف آنها در آیه 32 سوره مبارکه یس میفرماید: وَإِنْ كُلّ لمَّا جَميعٌ لدَيْنا مُحْضَرُونَ و همانا آنان بدون استثنا گردآوری خواهند شد و در قیامت نزد ما احضار میشوند. تمام کسانی که پیامبران ما را استهزا میکردند، نزد ما احضار میشوند. در آیه 51 سوره مبارکه یس میفرماید: وَنـُفخَ في الصّور فإِذا هُمْ مِنَ الأجْدَاثِ إِلى رَبّهمْ يَنْسِلونَ در صور دمیده میشود. پس ناگهان ایشان از قبرها به سوی پروردگارشان میشتابند. در قسمت قبل صحبت از گنهکاران، خطاکاران و مخالفانِ انبیاء و کسانی که مسخره میکردند، بود. اینجا تمام مردم اند. یک حادثه ناگهانی پیش میآید و یک مرتبه زمانی که در صور دمیده شد، مثلا زمین یک تکان میخورد و فإِذا هُمْ همه را بیرون میریزد. ناگهان همه ایشان به شتاب از قبرها به سوی پروردگارشان میروند. با حرکت سریع به سوی ربّشان میروند. در آنجا گفتند آنها به نزد ما احضار میشوند. اینجا میگویند همه به سرعت به سوی ربّشان میروند. در آیه 53 سوره مبارکه یس نیز این حرف را تکرار میکند. إِنْ كانتْ إِلا صَيْحَة ًواحِدَة این فقط یک صیحه است. نفخ صور یک صیحه است. یعنی چه؟ یک صیحه است. فإِذا هُمْ جَميعٌ لدَيْنا مُحْضَرُونَ پس ناگاه همه فإِذا هُمْ جَميعٌ همهشان نزد ما حاضر میشوند. احضار میشوند. همه نزد ما میآیند. بحث سر این است که نزد ما میآیند. نزد ما میآیند یعنی چه؟
یک حرف اصلی: اگر این را خدمتتان عرض کنم یک قدم نزدیکتر میشویم. در آیه 94 سوره انعام میفرماید: ولقدْ جئتـُمُونا فـُرَادَى كمَا خلقناكُمْ أَوّلَ مَرّةٍ بقیه آیه بحث جدا دارد. قطعا و مسلما شما نزد ما میآیید. ولقدْ جئتـُمُونا نزد ما میآیید. فـُرَادَى تک تک. مثلا فرض کنید امروز که شش میلیارد و نیم جمعیت است، شش میلیارد و نیم تک انسان به نزد خدا میرود. یک حرف بسیار جدی است. این به ثواب خدا یا به عذاب خدا میروند نیست. قرآن میگوید نزد ما میآیید. این یعنی چه؟ حالا معنایش را عرض میکنم.
حادثه خیلی مهم است. در آیه 62 سوره مبارکه انعام میفرماید: ثـُمّ رُدّوا إِلى اللهِ مَوْلاهُمُ الحَقّ همه به سوی خدا بازگردانده میشوند. در قیامت همه را به سوی خداوند که مولای حقــّشان است، برمیگردانند. أَلا لهُ الحُكمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الحَاسِبينَ او آن روز صاحب حکومت است. حکومت مطلق. در آیه 67 سوره مبارکه زمر میفرماید: ... وَالأرْضُ جَميعًا قَبْضتـُهُ يَوْمَ القيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطويّاتٌ بيَمينهِ زمین در روز قیامت در مشت خداست. در قبضه قدرت خداست. وَالأرْضُ جَميعًا این زمین به تمامی قَبْضتـُهُ در قبضه قدرت الهی است. وَالسَّماوَاتُ مَطويّاتٌ بيَمينهِ آسمانها به دست خدا در هم پیچیده شدهاند. سوال: میگویند مگر امروز زمین در قبضه قدرت الهی نیست؟ هست یا نیست؟ یعنی یک تکه از زمین، یک دانه اتم، یک مولکول از این خاک و سنگهای زمین هست که در قبضه قدرت الهی نباشد؟ همه زمین در قبضه قدرت الهی است. همه آسمانها در ید قدرت خداست. پیچیده به دست قدرت خداست. پس چرا میگوید در قیامت وَالأرْضُ جَميعًا قَبْضتـُهُ يَوْمَ القيَامَةِ میگویند این مطلب آن روز ظهور میکند. در روز قیامت شما این را میبینید که همه زمین در مشت خداست، در قبضه قدرت الهی است. این قسمت را به خاطر داشته باشید تا آیه بعد را بخوانیم.
در آیه 165 سوره مبارکه بقره میفرماید: وَلوْ يَرَى الذينَ ظلمُوا إِذ يَرَوْنَ العَذابَ أَنَّ القـُوّة للهِ جَميعًا وأَنَّ اللهَ شَديدُ العَذاب اگر کسانی که ظلم کردند، آن روزی که عذاب میبینند را مشاهده میکردند، چه چیز را مشاهده میکردند؟ أَنَّ القـُوّة للهِ جَميعًا میدیدند همه قدرتها و قوتها متعلق به خداست. در عذاب خدا قوت و قدرت خدا را میدیدند. آنهایی که بهشت را میدیدند در دیدار بهشت رحمت خدا را میدیدند. خاصیت قیامت این است که تو به هر طرف نگاه میکنی، یا قدرت خدا را میبینی یا رحمت خدا را میبینی، یا نعمت خدا را میبینی. یا پادشاهی خدا را میبینی، یا همهکاره بودن خدا را میبینی. همینطور بشمارید. این مطالب را که هیچ کس هیچ کارهای نیست، این که قدرتها همه متعلق به خداست، این که نعمتها مال خداست، آن روز میبینی. آن روز انسان میبیند که پادشاهی و ملک و مالکیت متعلق به خداست. این که میفرماید جَميعٌ لدَيْنا مُحْضَرُونَ همه به نزد ما میآیید، این است که آنجا شما چیزی جز قدرت، جز مالکیت، جز پادشاهی، جز حسابگری و علم خدا، نمیبینید. اینکه همه چیز نزد خدا آشکار است، قدرت مطلق تنها متعلق به خداست، پادشاهی مطلق تنها متعلق به خداست، مدام بشمارید، علم مطلق تنها متعلق به خداست، اراده مطلق تنها متعلق به خداست، اینها همه مطالبی است که در قیامت آشکار میشود. اینکه میفرمایند شما به نزد ما میآیید یک چنین چیزی است. انسان میرود به یک آسمانی، به یک سرزمینی که آنجا همه چیزش متعلق به خداست. ببینید در آیه 115 سوره مبارکه بقره میفرماید: للهِ المَشرقُ وَالمَغربُ مشرق و مغرب متعلق به خداست. حالا چرا من این را نمیفهمم؟ این را در قیامت میفهمیم. مشرق و مغرب متعلق به خداست. خب این را اینجا نمیفهمیم، آنجا میفهمیم. اینجا هم زمین در قبضه قدرت خداست. حالا اینجا نمیفهمیم، آنجا میفهمیم. این را میخواستیم عرض کنیم. ادامه آیه میفرماید: فأَيْنمَا تــُوَلـّوا فثــَمَّ وَجْهُ اللهِ به هر طرف رو کنید آنجا روی خداست. شما این دیوار را نگاه میکنید، این دیوار روی خداست. یعنی چه؟ شما باید درونش قدرت خدا را ببینی. این را در قیامت میبینی. این نعمت خداست. این دیوار و در و سقف نعمت خداست. من دیوار و در را میفهمم. اما در قیامت نعمت بودن اینها را میفهمیم. فرمودند زمانی که عذاب و آتش جهنم را میبینی، پشتش قدرت خدا را میبینی. درونش قدرت خدا را میبینی. زمانی که بهشت را میبینی، در بهشت هر طرف را نگاه میکنی رحمت و نعمت خدا را میبینی. ببینید الان این دست، نعمت خداوند هست یا خیر؟ من دست را نعمت نمیبینم، من دست میبینم. آنجا اگر دست را میبینی، نعمت میبینی. این حادثه عظیمی است که در قیامت اتفاق میافتد. یک کور کور کور، میشود بینای بینای بینا. این بینایی گران تمام میشود. شما یا اینجا زحمتش را کشیدی و بینا شدی، پس خوشا به حالت. اگر بینا نشدی برای اینکه شما را بینا کنند زحمت دارد. للهِ المَشرقُ وَالمَغربُ فأَيْنمَا تــُوَلـّوا فثــَمَّ وَجْهُ اللهِ شما خدا را نمیبینید، خدا دیدنی نیست. هرطرف نگاه کنید، رحمت خدا را میبینید. اینجا عبارت وَجْهُ اللهِ را آورده. وجه خدا را میبینید. بفرمایید دست خدا را میبینید، یعنی قدرت خدا را میبینید. قدرت خدا را میبینید، یعنی دست خدا را میبینید. اینها امکان دیدن دارد. خدا دیدنی نیست. هیچ وقت.
گفتند اگر اینجا هم زحمت بکشید میشود. دو یا سه روایت در این زمینه داریم. این روایت که به نظرم آمده به حضرت صادق (علیه السلام) مربوط است. ایشان نماز میخواندند، مدام آیه إِيَاكَ نَعْبدُ را تکرار کردند. آنقدر تکرار کردند تا از حال رفتند. چه خبر شد؟ چه شد؟ چرا اینطور شد؟ فرمودند مازلتُ اُکـَرّرُها حتــّی سَمِعتـُها مِن قائِلِها آنقدر من این را تکرار کردم تا از گوینده اصلیاش شنیدم. دیدن وَجْهُ اللهِ اینطور میشود. وگرنه خدای متعال برای همیشه حتی از چشم دل هم مخفی است. نه اینکه فقط از چشم سر مخفی باشد. با چشم سر هیچ چیز نمیتوان دید. با چشم سر همین دیوار را میتوان دید. اگر چشمت عمق پیدا کند، در آیه 22 سوره مبارکه ق دارد که: فكـَشَفنا عَنكَ غِطاءَكَ این پردههایی که جلوی چشمت بود را دانه دانه برداشتم. این پلک یک پرده است. پرده گوشتی است که جلوی دیدن دیوار را میگیرد. یک پردههایی وجود دارد، جلوی این را که شما نعمت بودن دیوار را بفهمید میگیرد. خدا مرحمت فرموده که الان این دیوار برای شما هست. الان روی زمین نشستی، زمین آرام است. اگر خدایی نکرده یک تکان بخورد چه میشود؟ این که الان زمین آرام است، نعمت خداست. مرحمت خداست. من مینشینم، آرام بودنش را هم میفهمم، اما نعمت بودنش را نمیفهمم.
فأَيْنمَا تــُوَلـّوا هرطرف رو کنید، مشرق و مغرب متعلق به خداست. شما هرطرف رو کنید آنجا روی خداست.
بزرگترین حادثهای که در قیامت برای آدمیزاد پیش میآید، این است که پردههای قیامت برداشته میشود. فكـَشَفنا عَنكَ غِطاءَكَ فبـَصَرُكَ اليَوْمَ حَدِيدٌ البته به یک دسته خاصی اختصاص دارد، اما مطلب عمومی است. به همه کسانی که به قیامت پای میگذارند، مربوط است. پا گذاشتن به قیامت اینطور نیست که مثلا من از آن راهرو به این سالن پا میگذارم. پا گذاشتن از سالن به راهرو نیست. رفتن ما به قیامت، یک تغییر حالت است. یعنی پردههایی که جلوی چشم ما را گرفته بودند، برداشته میشوند. به محض اینکه پردهها برداشته شود، تمام این مطالبی که گفتیم، دیده میشود. شما پادشاهی مطلق خدا را میبینید. ما و شما هیچ کدام از اینها را ندیدیم. ما یک پادشاهی دیدیم که اواخرش هم لرزان شده بود و بعد هم به باد فنا رفت. هیچ وقت هم برنمیگردد. چه آنها خیال کنند، چه شما خیال کنید، هیچ وقت برنمیگردد.
این پادشاهیها فانی است. اصلا ما آن پادشاهی را ندیدیم. آن پادشاهی مطلقی که در قیامت خواهیم دید، خیلی هول آور است. یک صفر در مقابل بینهایت است. این را انسان احساس میکند. یک صفر در مقابل بینهایت. انسان آنجا صفر بودن خودش را و بینهایت بودن خدا را میبیند. ببینید چقدر فاصله است. این فاصله هول نمیآورد؟ هول میآورد.
برای این باید چه کار کرد؟ حاج آقا حق شناس یک زمانی فرمایشی فرمودند، از آن حرفهایی که باور کنید شاید من دو سال داشتم رویش فکر میکردم که معنایش چیست؟ یک کلامی که ظاهرا خیلی هم عامیانه است. فرمود که آدم خودش را جلوی امام حسین (علیه السلام) باید ول کند. با همین لفظ فرمودند. آدم خودش را جلوی امام حسین (علیه السلام) باید ول کند [از خودش بگذرد]. فقط در این فرض است که در مقابل هول عظیم قیامت کمرش خم نمیشود. یعنی چه؟ ببینید در مقدمات قیامت یک زلزله گفتند. زلزله چیست؟ در مقابل خود قیامت زلزله چیست؟ آنها کلاس اوّلش است. در قیامت انسان به آخر خط میرسد. شما به پایان خط إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِليهِ رَاجعُونَ که از خدا شروع میشود و با خدا پایان میپذیرد، رسیدید. بینهایت به بینهایت بودنش برای شما ظهور کرده است. باز خودش را نمیبینی. قدرتش، علمش را میبینی. یک علم بینهایت. یک قدرت بینهایت. انسانی که از خودش دست بکشد، آنجا در سلامت است. دیگر هیچ حولی ندارد.
شما از هر گناهی که دست برداشتی، از هر دانه گناه که دست برداشتی، یعنی از خودت دست برداشتی. اگر از همه گناهان دست برداشتی، یعنی از همهی خودت، دست برداشتی. اگر از همه گناهان دست برداشتی، از همهی خودت، دست برداشتی. این کلاس اول است. دست برداشتن از خود در کلاس اول است. مرحله دومِ دست برداشتن از خودم، دست برداشتن از اخلاقهای بدم است. ببینید زمانی که من حسادت میورزم، گویی میگویم خدایا تو یکی، من یکی، من هرچه محاسبه میکنم، میبینم که خوب تقسیم نمیکنی. باید این نعمت این را به من میدادی، بیخود به این دادی. حالا اگر میخواهی کارِ درست بکنی این را از این بگیر. انسان خدایی نکرده، خدایی نکرده، دعا میکند که نعمت از طرف زایل شود. او این نعمت را نداشته باشد. این خیلی بدتر از گناه است، گناه ایستادن در مقابل خدا است. اما حسادت در مقابل بنده خداست. خدا از حق بندهاش نمیگذرد.
شیطان یک حرفی زد. گفت خدایا تو مرا از آتش خلق کردی و او را از خاک خلق کردی. چرا بیخود به من میگویی بر آدم سجدا کنم؟ در هر صفت بدی و در هر گناهی این حرف تکرار میشود. خدایا تو او را از خاک خلق کردی و مرا از آتش. یعنی یکی تو، یکی من. اما این که خودت را جلوی خدا ول کن و از خودت بگذر ، در یکی حق با تو، و یکی با من نیست. باید بگوییم همیشه حق با توست. نه اینکه حق با من است. گاهی ما میگوییم هم حق با توست هم حق با من است. نه، فقط حق با توست. اگر انسان گفت حق با توست، مشکل حل میشود. هیچ مشکلی در قیامت نخواهد داشت. هیچ وقت نخواهد داشت. اینجا هم نخواهد داشت. از آن روزی که گفت حق با توست، از آن روزی که گفت خدایا حق با توست، یا صاحب الزمان حق با توست، دیگر هیچ مشکلی نخواهد داشت. مشکل این است که ما فقط لفظش را میگوییم. انسان از آن روزی که گفت خدایا حق با توست، یا صاحب الزمان حق با توست، به امنیت میرسد. به راحت میرسد. همینجا به همه خوبیهای ممکن برای آدمیزاد، میرسد. ببینید همینجا به بهشت میرسید، همینجا به نهایت بهشت میرسید.