اَعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم. بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم. الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّ اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِبِینَ الطّاهِرِین.
ماه شعبان دعاهای فوق العاده ای داریم. یکی صلواتی است که در ظهرهای روزهای ماه شعبان دستور داده شده است. متن خیلی فوق العاده ای دارد. نکات بسیار ممتازی در آن هست. غفلت از آن خیلی ضرر خواهد بود. یک نکته بسیار ممتازی دارد. عرض کردم نکات بسیار ممتاز دارد؛ یک نکته بسیار ممتازی که در این صلوات هست شاید بخش چهارم صلوات است. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ. وَ لاَ تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ. قلب من را با طاعت خودت آبادان کن و مرا به معصیت خودت خار نکن. معصیت خاری می آورد. و اطاعت آبادانی می آورد. البته آبادانی دنیا را هم می آورد. که این را در جلسات قبل عرض کردیم. برکات از آسمان ها و زمین نازل می شود. در جلسه قبل عرض کردیم. اینجا از یک آبادانی ماندگار و همیشگی سخن گفته می شود. قلب مرا به طاعت خودت آبادان کن. اولا معلوم می شود قلب یک چیزی است که می تواند آبادان باشد. می تواند خراب باشد. اگر آبادان باشد چه نتایجی دارد. اگر خراب باشد چه نتایجی دارد؟ آبادانی اش از کجاست؟ خرابی اش از کجاست؟ این فرمایش از حضرت زین العابدین علیه السلام نقل شده. عرضم آبادانی قلب را به طاعت منصوب می کنند. با طاعت خودت قلب مرا آبادان کن. عمل انسان سریع تر از اینکه به مخاطب او، به دشمن او، به دوست او، به کس دیگری که در برابر اوست برسد، به خودش می رسد. من به کسی حرف بدی زدم؟ آن کس آن حرف بد مرا شنید و دلش شکست. چقدر فاصله طول می کشد؟ این حرف بد من زودتر از او در خودم اثر می کند. در رویات ما می گوید که اثر گناه در قلب آدمی مثل اثر یک چاقوی تیز در گوشت است. نه در استخوان. در گوشت. آدم بخواهد یک چاقوی تیز را در یک قطعه گوشت فرو ببرد، لحظه ای بیشتر طول نمی کشد. اینجا این لحظه هم طول نمی کشد. مساوی ست. موازی ست. دقیقا مطابق است. حرف بد با تخریب. حرف خوب با آبادانی. اگر من حرف بد بزنم این قلب مرا تخریب می کند. غیبت کنم، تهمت بزنم، فحش بدهم. در زمان ما فحش خیلی رایج است. غیبت و تهمت همه جا را گرفته. خیلی ساده. هر کلمه غیبتی که من می گویم، اول ضررش به خودم می رسد. بعد ممکن است ضررش به آن شخص غیبت شده برسد. ممکن است برسد. تهمتی که من می زنم اول ضررش به صورت قطعی به خودم می رسد. تهمت خیلی سخت تر از غیبت است. قدیم ما شنیده بودیم که یک غیبت از چقدر زنا بدتر است. حالا تهمت خیلی سخت تر از آن است. خب همه این گناهان آثار خارجی دارد. آثار درونی دارد. این اول به خود آدم ضرر می زند. اثری که کارد در یک گوشت دارد، یک گوشت نرم، چقدر سریع است؟ این خیلی سریع تر از آن. یعنی دقیقا از لحظه شروع آن سخن بد، این کاردی که دارد در دل من فرو می رود و شروع به فرو رفتن کرده، این اثر تخریبی سخن از همان لحظه شروع سخن، آغاز می شود و واقعا یک غیبت یا یک تهمت، اگر من یک ساختمانی در قلبم ساخته داشته باشم، می تواند همه را خراب کند. ممکن است خراب کند. همه را. خب. نتیجه قلب خراب چیست؟ آثار قلب در اعضا و جوارح آدم است. اثر و نتیجه اش به چشم آدم می رسد. نتیجه اش به دست آدم می رسد. فرمایش امیرالمومنین در نهج البلاغه است که یک مضغه ای در انسان هست. یک گوشتی است که اگر او سالم باشد، همه بدن سالم است. سالم است یعنی از نظر رفتار و اعمال. و اگر او خراب باشد، همه اعضا و جوارح خراب است. اثر قلب خراب در دست من، در پای من، در چشم من، در گوش من، همه وجود مرا تخریب می کند. یعنی اعمال من بعد از این با اعمال قبل از این گناه فرق می کند. مگر اینکه توبه کنم. درهرصورت طاعت، اطاعت، اطاعت مقصود این نیست که شما شبانه روز نماز بخوانید، شبانه روز قرآن بخوانید. قرآن و نماز جز طاعت حساب می شود. اما طاعت تنها اینها نیست. اگر حرف پدر و مادرت را هم گوش کنی، اگر پدر و مادرت را احترام کنی، آنها را از خودت راضی کنی، یک اطاعت بزرگ است. اگر امر به معروف کنی، یک اطاعت بسیار بزرگ است. اگر کار می کنی برای اینکه دستت جلوی مردم دراز نباشد، این می شود اطاعت. اگر یک مرد، یک کار سخت می کند، کار خسته کننده می کند برای اینکه زن و فرزندش سربلند باشند و محتاج دیگران نباشند، به عنوان وظیفه دارد کار می کند. یک طاعت بزرگ است. در روایات ما دارد کَالمُجاهِدُ فِی سَبِیلِ الله. الکادُ لِعَیالِهِ کَالمُجاهِدُ فِی سَبِیلِ الله. دارد کار می کند. بابا کار می کند. آهنگری می کند. پشت میز اداره نشسته. دارد به ارباب رجوع خدمت می کند. پشت میز نشسته دارد چیز می نویسد. یا در مزرعه دارد مزرعه را آب می دهد. یا هر کار دیگری. برای اینکه لازم نباشد خانواده اش دست نیاز به سوی مردم دراز کنند. این عملش، عمل اطاعت حساب می شود. خدا دستور داده. این دارد دستور الهی را عمل می کند. این یک اطاعت محسوب می شود. اطاعت بسیار قیمتی. اینها ثمره اش این است که قلب آدمی آبادان می شود. قلب آدمی سالم می شود. هم قلب سالم داریم. هم قلب آبادان. که یکی است. قلب سالم می شود. سالم می شود یعنی دیگر احساس حسادت نمی کند. نسبت به مردم احساس کینه نمی کند. احساس تکبر ندارد. سختش نیست مثلا جلوی شاگرد خودش بلند شود. پیش سلام شود. سختش نیست پیش سلام شود. وقتی به خانه می آید وزن و بچه نشسته اند ایشان سلام کند. سلام بلند بکند. به طوری که همه بشنوند. خوشحال شوند که ایشان آمده. با روی خوش. بابا سلام. مثلا. دیگر احساس تکبر نمی کند. قلب سالم می شود. حالا بفرمایید آبادان می شود. خرابی اش به حسادت است. این حسادتش برطرف شده. پس یک قدم از آبادانی. تکبر خرابی است. اگر تکبر برطرف شد، هرچه برطرف شد، مثل اینکه آن ساختمان قلب دارد رشد می کند. دارد بالا می رود. دارد مستحکم می شود. و ثمره اش این است که یواش یواش شخصی که از این صفات خوب برخوردار شد، یعنی قلبش آبادان شد، نتیجه اش این است که خدا را و اولیاء خدا را دوست خواهد داشت. خدا و اولیاء خدا را دوست خواهد داشت. که این دوستی قیمتی ترین سرمایه ای ست که انسان می تواند از دنیا با خودش ببرد. ثمره اطاعت آبادانی قلب است. ثمره آبادانی قلب محبت خدا و اولیاء خداست. و این بالاترین سرمایه ای است که انسان همراه خودش به آخرت خواهد برد. جایگاه کسی که محبت خدا و اولیاء خدا را دارد، در طبقات اعلای بهشت است. در طبقات اعلای بهشت است. فاصله بین طبقات اعلای بهشت و طبقات پایین بهشت، [بسیار است]. طبقات پایین بهشت قابل تصور و فهم ما نیست. قرآن می فرماید مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي [آیه 15 سوره محمد]. مثال بهشت. می گوید من دارم از بهشت برای شما مثال می زنم. نهرهایش اینجوری است. باغ هایش، درخت هایش. آقا این مثال است. شما نمی توانی بهشت را بفهمی. مثال است. این طبقه پایین بهشت است. حالا طبقه اعلای بهشت چیست؟ اگر اصلا نمی توانیم طبقه پایین بهشت را تصور کنیم، طبقات اعلای بهشت را آدم چه بگوید؟ خدا یک همچین چیزی نصیب کند. راهش این است که من اطاعت می کنم. از معصیت دوری می کنم. معصیت خاری می آورد. خدا نکند. هم خاری دنیا می آورد. هم خاری آخرت می آورد. قرآن دارد يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ [آیه 50 سوره انفال]. فرشتگان وقتی می خواهند شخص مجرم گنهکار را از این دنیا ببرند، حالا به زبان بنده با چک به صورت شان و با پس گردنی [می برند]. چک و پس گردنی آن موجودات غیر چک و پس گردنی این عالم است. چک این عالم اگر خیلی هم سخت باشد، ناگزیر چند روز بعد درد و ناراحتی و آثار برطرف می شود. آنجا این چیزها برطرف نمی شود. يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ. عَذابَ الْهُونِ [آیه 93 سوره انعام] عذاب خاری. عذاب است. ثمره گناه است. گناه آدم را خار می کند. به عذاب خاری گرفتار می کند. در روایات دارد که کسی که متکبر است، در روز قیامت به صورت مورچه محشور می شود. مردم او را زیر پا لگدمال می کنند. ما درست و دقیق اینها را نمی فهمیم. باز مثال است که برای ما گفته اند. از آن عالم است که ما هیچ چیز از آن نمی دانیم. رضا خان را که در زمان ما این شبه روشن فکران ما می کوشند او را تطهیر کنند، می کوشند او را تطهیر کنند، کسانی که در کشف دیده بودند، می گفتند هفته ای یک بار یک عقرب می آید. این زبانش را از دهانش بیرون می آورد، عقرب او را می گزد، در اثر گزیدن این عقرب این دود می شود و به آسمان می رود. تا هفته بعد دومرتبه بدنش تشکیل می شود و دومرتبه عقرب می آید. عذاب خار کننده. این ثمره وَ لا تُخْزِنِي بِمَعْصِيَتِكَ. یک نتیجه دیگر هم عرض کنم که در تتمه همین عبارت دارد وَ أحیَیتَنی تَحتَ ظِلِّک. مرا زیر سایه خودت زنده بدار. این در اثر آبادانی قلب می شود. اگر قلب آبادان شود، آدم به زندگی می رسد. یک زندگی غیر از زندگی کنونی و معمولی همگانی. به زندگی انسانی. ایمانی می رسد. که این زندگی ایمانی وانسانی زیر سایه مرحمت خداست. یعنی یک لحظه از زیر سایه مرحمت خدا بیرون نمی رود. این چیست؟ ان شاء الله اگر خدا توفیق داد برای بعد...
السلام علیک یا ابا عبدالله وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ. اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
دوتا نقل در جریان شهادت حضرت علی اصغر علیه الصلاه و السلام داریم. در یک نقل این است که پدر ایشان را بغل گرفت و به میدان آمد. یک جایی هم ایستاد که اگر دشمن می خواست می توانست ببیند و حالات اصغر را درک کند. فرمود أما تَرَونَهُ. آیا او را نمی بینید چگونه از تشنگی تلظی می کند؟ می گویند تلظی آن وقتی است که یک ماهی را از آب بیرون انداخته اند و بعد از مدتی فقط این مقدار برایش توانایی هست که گاه به گاه لب هایش را حرکت می دهد. اگر این را به آب بیندازند، می میرد. اگر همانجا در خشکی بماند هم می میرد. لذا روضه خوان های قدیم می گفتند که اگر آبش بدهید، این می میرد. اگر آبش ندهید می میرد.
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
به آبرومندی محمد و آل محمد امر فرج و ظهور ولی ات را اصلاح بفرما. در ظهور و فرجش تعجیل بفرما. در ظهور فرجش تعجیل و تسهیل بفرما. امر فرج آن حضرت را برای ما، برای مردم ما، برای دوستان ما، برای رهبر ما سهل و آسان بفرما. بی بلا بفرما. بدون سختی قرار بده. نظر مرحمت و عنایتش را از ما برنگردان. نظر عنایت و احسانش را از ما و از مردم شهر ما و از مردم کشور ما از کشور ما، از همه دوستان امیرالمومنین برنگردان. عنایت و احسانش را برای ما مستدام بدار. رهبر بزرگوار ما را طول عمر و عزت مداوم مرحمت بفرما. بیشتر مرحمت بفرما. نعمت وجودش را برای ما نگاه دار. دشمنان کشور ما را خار و ذلیل بفرما. نقشه هایشان برای کشور ما را نقشه بر آب بفرما. ما را به خودمان وامگذار. ما را به خودمان وامگذار. فرداهای ما را بهتر از گذشته های ما قرار بده. اموات ما، ذوی الحقوق ما، پدر و مادران ما، معلمین و اساتید ما، شهدای ما غرق بهار رحمت و مغفرت و رضایت خودت قرار بده. مریض های اسلام، مریض های این نوع جدید از مریضی را شفای عاجل و کامل و خیر مرحمت بفرما. به مردم ما توفیق بده که آن مقدار که لازم است، بهداشت را به خوبی مراعات کنند. این بلا را از مملکت ما ریشه کن بشود. ان شاء الله. به دانشمندان ما توفیق بده که داروی لازم را برای پیشگیری و معالجه کشف کنند. خیلی زحمت کشیده اند. نیروهای درمانی را توفیق بیشتر مرحمت بفرما. کار سخت شان را برای آنها سهل و آسان بفرما. عمر طولانی به همه شان مرحمت بفرما. آنها را سلامت بدار. از شر این مریضی نگاه دار. آنچه گفتیم و آنچه نگفتیم و به آن محتاجیم به فضل و کرمت قبول بفرما، مستجاب بفرما.
به جاه محمد و آله. صل علی محمد و آله. صل علی محمد و آله.